معرفی تراکت و کاربردهایش
معرفی تراکت و کاربردهایش
تراکت (فرانسوی: Tract) یا فلایر (انگلیسی: Flyer) نوعی تبلیغات کاغذی است که ،
بهقصدِ توزیع گسترده چاپ و در فضاهای عمومی بین مردم پخش میشود.
تراکتها گاهی روی در و دیوارها چسبانده میشوند و گاهی هم مستقیماً به درِ خانههای مردم پست میشوند.
تراکت برگهای چاپ شده و تانشده است که برای خبر دادن به مردم برای اتفاق افتادن یک رویداد خاص یا سمینار یا معرفی محصول خاص استفاده میشود.
تراکت تبلیغاتی بیانکننده خبری ساده یا پیامیست که به راحتی میتوان آن را منتقل کرد.
تراکتهای تبلیغاتی سایز ثابتی ندارند و میتوان در هر سایزی طراحی تراکت تبلیغاتی را انجام داد. معمولاً تراکتهای تبلیغاتی یکرو طراحی و چاپ میشود .
ولی قابلیت این را دارد که دورو طراحی و چاپ شود. چاپ تراکت تبلیغاتی معمولاً بر روی کاغذی در سایز ۱۴٫۵ در ۲۱ انجام میشود و هزینه چاپ در این سایز بسیار پایین است.
انواع تراکت از نظر کاغذ و نوع چاپ
کاغذی که برای چاپ تراکت استفاده میشود معمولا از نوع های کاغذ گلاسه ،
تحریر ، کرافت ، الوان می باشد و نیز چاپ روی تراکت میتواند تمام رنگی یا تنها از یک رنگ جهت چاپ استفاده شده باشد.
از چاپ افست برای چاپ تمام رنگی تراکتها و از چاپ ریسو جهت چاپ تک رنگ بهره برده میشود.
کاربرد تراکت تبلیغاتی در کجاست؟
تراکت تبلیغاتی روشی کم هزینه برای تبلیغات در حجم بالا است
تراکتهای تبلیغاتی ممکن است توسط افراد، شرکتها یا سازمانهای غیرانتفاعی یا دولتی مورد استفاده قرار بگیرند.
اهداف استفاده از تراکت تبلیغاتی به شرح زیر هستند:
تبلیغ برای رویدادی مانند کنسرت موسیقی، جشنواره یا گردهمایی سیاسی یا اجتماعی.
تبلیغ تجارتی که بر پایهی فروش کالا استوار است، مانند سوپرمارکتهای بزرگ، یا تجارتی که بر پایهی خدمات است، مانند رستوران.
انتقال پیامی سیاسی، اجتماعی یا مذهبی که میتواند بخشی از کمپینی سیاسی برای نامزد انتخاباتی جهت متقاعد ساختن مردم باشد.
استخدام برای شرکتها یا سازمانها
استفاده از تراکت تبلیغاتی مانند کارتپستال یا پوسترهای کوچک،
روشی کم هزینه برای بازاریابی، تبلیغات یا برقراری ارتباط با عموم مردم است.
تراکتهای تبلیغاتی دارای سایزهای متفاوتی هستند. بعضی از آنها شامل موارد زیر میشوند:
A4 (تقریبا اندازهی سربرگ)
A5 (تقریبا نصف اندازهی سربرگ)
DL (اندازهی کارت تبریک)
A6 (اندازهی کارتپستال)
تهیه و تولید تراکت تبلیغاتی بسیار کمهزینه است و فقط با یک دستگاه چاپ معمولی میتوان این کار را انجام داد.
استفاده از آنها در دههی ۹۰ میلادی و با توسعهی سیستم چاپ رومیزی رونق گرفت.
امروزه، با کامپیوتر و چاپگرهای خانگی و دستگاه فتوکپی میتوان به راحتی تراکتهای تبلیغاتی را چاپ کرد.
همچنین در عصر حاضر با استفاده از اینترنت، مشتریان و شرکتهای تبلیغاتی میتوانند طرحهای مورد نظر خود را با هم مبادله کنند و در نهایت از طریق پُست، محصول نهایی را تحویل بگیرند.
تراکت تبلیغاتی رسانه جدیدی نیست. قبل از جنگهای استقلال آمریکا، تعدادی از مهاجرانی که از قانون تمبر (تصویب شده در سال ۱۷۶۵) ناراضی بودند، جلسات و نشستهایی ضد این قانون تشکیل دادند.
آنها برای جلب حمایتها مجبور بودند هوادارانی برای این جلسات پیدا کنند
و به همین دلیل برگهها و جزواتی چاپ و در بین مردم پخش میکردند.
در سالهای ۲۰۰۰، بعضی از دادگاهها در ایالات متحده استفاده از تراکتهای تبلیغاتی را در بعضی مکانها ممنوع کردند.
بعضی از مالکین، تابلوهایی بر ملک خود نصب میکنند که نوشتهی «تبلیغات نچسبانید» روی آن دیده میشود.
این نوشته معمولا بر روی حصارهای چوبی که اطراف محلی مسکونی را احاطه کردهاند یا دیوار املاکی که تخلیه هستند دیده میشود.
روش های پخش تراکت تبلیغاتی
برای توزیع تراکت در مکان های عمومی در تهران عمدتا از روش های زیر استفاده می شود:
چسباندن تراکت ها به در خانه ها، تابلو ها و سایر سطوح
دادن تراکت به دست افراد در اماکن عمومی
گذاشتن تراکت زیر برف پاک کن خودرو ها
قرار دادن تراکت روی پیشخوان کافه ها
چسباندن روی تابلو اعلانات در مدرسه ها، دانشگاه ها و …
قرار دادن در پاکت خرید در فروشگاه ها
تراکت یک روش موثر در بازاریابی است.
در سال ۲۰۱۰ برخی شرکت ها اقدام به ارسال تراکت از طریق ایمیل نمودند که باعث صرفه جویی در هزینه و کاغذ شد.
اما همچنان توزیع تراکت کاغذی به عنوان یک روش موثر در بازاریابی کسب و کارها مورد استفاده است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.